Calliope Fotiadou
MA Teaching Greek as a second-foreign language
https://www.instagram.com/hellenic_courses_calliope
Calliope Fotiadou
MA Teaching Greek as a second-foreign language
https://www.instagram.com/hellenic_courses_calliope
Calliope Fotiadou has provided supportive teaching of the greek language to adult foreigners of various nationalities - Albanian, Russian, Polish, Ukrainian, Armenian, Georgian, German, Spanish, Indian, Chinese, Philippinese etc., during the years 2008 to 2018 (YWCA Thessaloniki- Charilaou Department).
Her interest in the specific way in which each student of each different nationality learns, led her to pursue and complete her specialised postgraduate studies on "Teaching Greek as a second/foreign language"(Universityof Nicosia in coopeartion with the Centre for the Greek Language).
Her teaching approach is mainly student-oriented.
She focuses on the particular cognitive and linguistic needs of each student and believes that these needs shape the learning process each time.
Her particular interests include both the teaching of modern greek texts as well as the semantic and etymological analysis of the vocabulary of greek language.
She experiences the teacher-student interaction as a deep communicative human relationship in which both sides gain from one another.
Η Καλλιόπη Φωτιάδου έχει παράσχει επί δεκαετία (2008-2018) υποστηρικτική διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε ενήλικους αλλοδαπούς ποικίλων εθνικοτήτων-αγγλικής, γερμανικής, ισπανικής, αλβανικής, ρωσικής, πολωνικής, ουκρανικής, αρμενικής, γεωργιανής, ινδικής, κινεζικής, φιλιππινέζικης κ.ά.(ΧΕΝ Θεσ-νίκης, παράρτημα Χαριλάου)
Το ενδιαφέρον της για τον διαφορετικό τρόπο με τον οποίο μαθαίνει ο εκάστοτε μαθητής της εκάστοτε εθνικότητας την οδήγησε στην επιδίωξη και ολοκλήρωση της μεταπτυχιακής σπουδής με αντικείμενο τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας. (Πανεπιστήμιο Λευκωσίας & Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, 2022)
Η διδακτική της προσέγγιση ειναι μαθητοκεντρική.
Εστιάζει στις ιδιαίτερες γνωστικές και γλωσσικές ανάγκες του μαθητή και πιστεύει ότι αυτές είναι που διαμορφώνουν κάθε φορά τη μαθησιακή διαδικασία.
Στα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά της συγκαταλέγονται τόσο η διδασκαλία νεοελληνικών λογοτεχνικών κειμένων όσο και η σημασιολογική-ετυμολογική ανάλυση του λεξιλογίου της ελληνικής γλώσσας.
Βιώνει τη σχέση δασκάλου-μαθητή ως μία βαθιά επικοινωνιακή ανθρώπινη σχέση από την οποία και οι δύο πλευρές διδάσκονται.